Snipp, snapp, snute..

.. så var sommerferien ute.

I morgen er det på’n igjen med hverdag. Hverdag er fint. Men – om en nå skal være helt ærlig, så kunne jo hverdagen godt ha ventet litt med å melde sin ankomst. Jeg føler ikke at jeg har hatt særlig ferie ennå til tross for at keg har hatt 2 + 2 uker og litt avspasering attpå. Vi nordmenn er jo glade i å klage på været, og det er jo nettopp en slags trøst i at vi i alle fall har noe å klage på. Juni var jo veldig varm og fin, men jeg hadde ekstremt mye å gjøre på jobb i begynnelsen av juni og to års planlegging kulminerte i en god konferanse i Trondheim. De fineste dagene var jeg derfor nødt til å tilbringe innendørs. Så dro vi til Danmark der været var sånn passe, før vi kom hjem til regn, solgløtt, mer regn osv. Det fortsatte hele juli og så langt i august. Regnjakken har stadig vært fremme og paraplyen er alltid i bilen. Det er jo virkelig å foretrekke fremfor den gloheten og påfølgende katastrofer som de sliter med langt sør i Europa og mange andre steder, men solen kunne jo vært litt mer rettferdig fordelt, eller hva?

Uansett, de to første ferieukene tilbrakte vi altså i Danmark. Etter et par jobbuker ble det mer ferie, og den første uken ble brukt til å bytte vinduer i huset. Vi (og når jeg sier vi, så mener jeg egentlig husbonden og en kamerat av ham) byttet seks vinduer i fjor høst og nå ble det byttet syv til. Det er jo temmelig kaotisk når det står på, men veldig godt at vi nå har nye, gode vinduer i huset vårt.

Bror og svigerinne fristet med en tur på Skibladner, til ære for min svigerinnes mor som var på norgesbesøk. Det ble et hyggelig gjensyn med Skibladner. Hadde ikke vært ombord siden 2012. Vi hadde fint vær det meste av veien, og det var koselig å frese nordover i den gamle og ærverdige damen på Mjøsa.

Vi brukte også mye tid på å planlegge og gjøre i stand på gården i forbindelse med at de ventet gjester fra USA. Det viste seg imidlertid at gjestene, som er venner vi har kjent i årevis, var allergiske mot katter. Gjestene flyttet dermed inn hit til oss istedet. Det ble derfor en litt kaotisk dag med rydding av et elstrarom, eldstemadamen flyttet midlertidig til gården (og ble behørlig bortskjemt av bestefar) og gjestene tok inn hos oss. Det er de hyggeligste folkene vi kjenner, så det var null problem, men det var jo en uventet vending, da.

Vi møtte gjestene i Oslo og eldstemadam og jeg overnattet på hotell før vi tok dem med hjem. De tilbrakte deretter en uke med oss, og vi fikk flere turer i nærområdet. Vi fikk endelig tatt turen til Kistefos-museet, og det var veldig fint. Deretter var vi på Hadeland glassverk en tur og dro innom min tante på Gran på vei tilbake.

Vi fikk også en tur til Lillehammer, hvor gjestene har vært mange ganger før, og de syntes det var et hyggelig gjensyn. Vi avsluttet Lillehammer-dagen med sen lunsj, en skikkelig piknik, i Søndre park. Vi måtte gjøre det beste ut av solskinnsdagen.

Vi hadde også utflukt til iskiosken på Billit og Homlas hage, et besøk hos andre venner i nabolaget – og sist, men ikke minst hadde vi en flott bursdagsfeiring for min far.

Etter at gjestene reiste tilbake har vi hatt noen huslige sysler. Vi har kjøpt maling til stue og kjøkken, jeg har sydd bunadskjorte og vi har montert bunad til eldstemadam. Jeg har også hatt noen syprosjekter til meg selv, og jeg har plukket bær slik at solbærsyltetøyet er sikret til vinteren.

Nå er jo ikke sommeren nødvendigvis over selv om ferien er over, men det er rart med det.. august bringer høsten med seg. I morgen har stormen «Hans» meldt sin ankomst og vi får holde på hatten og regnfrakken og håpe at det går bra. Eldstemadam skal på leir og jeg skal jobbe hjemmefra. Hjulene knirker seg nok langsomt i gang igjen.

Jordbær på brødskive.
Sjokokirsj og mangosorbet på Billitkiosken
Kistefos
Kistefos
Det legges folder på bunad. Hadde aldri klart dette uten Marits gode hjelp!
Det blir epler i år!
Jeg sydde meg ny skjorte i sommerfarger
Min første egensydde bunadskjorte
Sommersalat på verandaen
Fine sensommerblomster
Skumsjøen i juli. Iskaldt vann, men fint likevel
Tur på Skibladner for første gang på 11 år
Skibladner

Legg igjen en kommentar